رفتن به بالا

رسانه ای برای مردم دماوند

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Tuesday 22 October
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

در دین اسلام، حیوانات جایگاه ارزشمندی دارند و قرآن کریم انقدر برای حیوانات ارزش قائل بوده که بلندترین سوره آن به نام یکی از حیوانات نام گرفته است.

سحر حاجی‌اسداللهی: تلاش کردیم در خصوص حمایت از حقوق حیوانات نکاتی را گرد آوریم؛ نیکو پنداشتیم که این نکات اگر از متن دین مبین اسلام باشد، به ویژه در این ایام مبارک تأثیر بیشتری بر دل‌ها گذارد.

در دین اسلام، حیوانات جایگاه ارزشمندی دارند و قرآن کریم انقدر برای حیوانات ارزش قائل بوده که بلندترین سوره آن به نام یکی از حیوانات نام گرفته است.

«بقره»، «انعام»، «نحل»، «نمل»، «عنکبوت»، «فیل» و «عادیات»، سوره‌های دیگری در قرآن است که اهمیت و جایگاه حیوانات را در دین اسلام نشان می‌دهد؛ همچنین قرآن کریم درباره پرندگان نیز حدود ۲۰ بار سخن گفته است.

در سنت اهل بیت نیز شاهد بوده‌ایم که پیامبر اسلام (ص) مردم را از به جان هم انداختن جانداران باز می‌داشتند.

در خصوص حمایت از سگ‌ها، در روایات داریم که به هنگام فتح مکه، هنگام آمدن از مدینه به مکه در کنار آبی سگ ماده‌ای به بچه‌هایش شیر می‌داد؛ پیامبر اعظم (ص) دستور دادند که یکی از یارانش برابر آن سگ بنشیند تا کسی از سپاهیان اسلام به سگ و بچه‌هایش معترض نشود.

در شب معراج پیامبر اسلام (ص) نیز اینگونه می‌فرمایند «وارد بهشت شدم، وقتی صاحب سگی را مشاهده کردم که حیوان را سیراب کرده بود».

زن بدکاره‌ای را بخشیدند، زیرا از کنار سگی گذشت که کنار چاه آب از تشنگی له‌له می‌زند و در آستانه مرگ بود، اما زن کفش خود را در آورد و آن را به روسری‌اش بست و با آن آب از چاه برآورد و به سگ داد و به خاطر همین بخشیده شد.

همچنین رسول اکرم (ص) فرموده‌اند «هرگز اعضای جانداری را قطع نکنید، حتی اگر آن حیوان سگی درنده باشد».

در سیرت اهل بیت (ع) داریم که پیامبر (ص) انسان را از زندانی کردن و اسارت سگ نهی می‌کردند و این کار را نادرست می‌دانستند و باعث نقص خیرات و عذاب آخرت می‌شمردند.

اسلام، دین تعادل و میانه‌روی است؛ هرچند در اسلام سگ حیوان نجس است، اما این سبب نشده تا حقوق سگ به عنوان یک حیوان نقض شود.

رعایت حقوق سگ به این معناست که به آب و غذایش رسیدگی کنیم، به آنها آزار نرسانیم و همچنین در سیر کردن و رفع تشنگی سگ‌ها در روایت اسلامی بسیار تأکید شده است و در ادبیات پارسی انسان‌ها از کشتن حتی موری منع شده‌اند.

در شگفت آمده‌ایم که چطور می‌شود در جریان اسلام با این همه سفارش درباره حقوق حیوانات و همچنین در مسیر ادبیات و فرهنگ پارسی، انسانی که دارای هر دو این تمدن‌هاست، امروز بر کشتن حیوانات راضی شود در صورتی که حتی این حیوانات خطری را برای انسان‌ها به وجود آورند، راه‌هایی برای گذر از آن وجود دارد.

سؤال اینجاست آیا کشتار سگ‌ها بر خوردی اسلامی با حیوانات است یا برخوردی ایرانی؟

منابع: کتاب‌های ترجمه المیزان جلد ۵ – بحارالانوار- حقوق حیوانات در اسلام

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات

آخرین مطالب

نمایش مطالب پربازدید