رفتن به بالا

رسانه ای برای مردم دماوند

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
  • الأحد ۴ ربيع أول ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 8 September
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    رطوبت (in)
اوقات شرعی

«حمزه محمدحسینی» یکی از معدود عکاسان خبری در شهرستان دماوند که در سال‌های گذشته کارنامه درخشانی را از خود در این حوزه تأثیرگذار به‌جای گذاشته است.

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آن‌ها خبررسانی است و آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف می‌کنند، عکاسان خبری همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند.

عکاس خبری هنری است که برای قصه‌گویی عکاسانه به کار گرفته می‌شود تا زندگی را مستند کند؛ پدیده‌ای جهانی و به همه مربوط است و از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی عبور می‌کند.

فتوژورنالیسم ما را به عکس‌هایی ارجاع می‌دهد که یک داستان را بیان می‌کند؛ مثل عکس‌هایی که در رسانه‌های خبری می‌بینیم یا مجلات، گاه‌نامه‌ها یا هفته‌نامه‌ها.

این عکس‌ها می‌تواند دربر گیرندهٔ عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی در صحنه، عکاسی ورزشی، زندگی جاری، علایق انسانی و به تصویر کشیدن شیوه معاصر و رایج زندگی باشد؛ اما نکته مهم در این بخش این است که در فتوژورنالیسم روایت عکس مقدم بر قضاوت است، یعنی باید عکس، دیگران را به قضاوت بکشد.

شکلی ویژه از ژورنالیسم است که تصاویری را خلق می‌کند تا داستانی خبری را بازگو کند؛ هرچند معمولاً این‌طور فهم می‌کنند که اصل بر تک فریم است، در حالی که اینطور نیست. در حالت عام‌تر هم به مطالب بسیار مهم و جدی که عکاسی شده‌است گفته می‌شود.

*عکاس خبری دماوند با تحصیلات مهندسی کنترل

«حمزه محمدحسینی» یکی از معدود عکاسان خبری در شهرستان دماوند که در سال‌های گذشته کارنامه درخشانی را از خود در این حوزه تأثیرگذار به‌جای گذاشته است.

محمدحسینی، متولد پنجم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۱ در دماوند است که از نوجوانی به عکاسی علاقه‌مند بود و در همان زمان تصمیم گرفت رویای خود را دنبال کند؛ وی با دوربین آنالوگ ارزان قیمتش به عکاسی از پیرامون خود پرداخت و عکس‌های زیادی ثبت کرد، اما در آن دوران تجربه کمی کسب کرد و کمتر توانست به این موضوع بپردازد.

وی بعد از آن سال‌ها، مدت‌ها از هنر عکاسی دور ماند و اگرچه وی فارغ التحصیل رشته مهندسی کنترل (ابزار دقیق) است، اما از سال ۱۳۹۰ به‌طور جدی به عکاسی روی آورد و به‌صورت خودآموخته و کاملاً تجربی آن را دنبال کرد .

این عکاس دماوندی از همان سال فعال بوده و با چندین آژانس عکس و خبرگزاری‌های ایرانی همچون مهر، فارس و تسنیم همکاری داشته و تجربه عکاسی از رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین بلاهای طبیعی را دارد.

محمدحسینی، اکنون عکاس آزاد و عضو انجمن عکاسان ایران است و عمدتاً روی پروژه‌های شخصی خود در زمینه مسائل اجتماعی در ایران تمرکز دارد؛ وی همچنین جوایز زیادی از جشنواره‌ها کسب کرده و بسیاری از عکس‌هایش در مجلات و روزنامه‌های داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.

*کارنامه درخشان عکاس دماوندی

راهیابی یک اثر به نخستین جشنواره «عکس خوبی را معروف کنیم» در سال ۱۳۹۷، راهیابی دو اثر به ششمین جشنواره عکس محیط زیست در سال ۱۳۹۶، یکی از سه داور پنجمین سوگواره عکس عاشوراییان در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴، راهیابی یک اثر به جشنواره عکس بسیج و کسب رتبه نخست دهمین جشنواره دوربین نت در بخش سفر و ایرانگردی در سال ۱۳۹۴، راهیابی دوقطعه عکس به نهمین جشنواره دوربین . نت ،یک قطعه عکس در بخش اقتصادی و یک قطعه عکس در بخش تلفن همراه در سال ۱۳۹۳ از عناوین کسب شده توسط محمدحسینی است.

از دیگر عناوین کسب شده توسط این عکاس دماوندی می‌توان به راه یابی یک اثر به جشنواره تسنیم با موضوع زنان و فعالیت های اجتماعی، راه یابی یک اثر به اولین اردوی جشنواره عکس لامرد، راه یابی دو اثر به دومین جشنواره عکس تاسیسات، کسب رتبه نخست در هشتمین جشنواره رشد در بخش ایران مرز پر گهر، جزء بیست نفر عکاس منتخب مسابقه عکاسی از تئاتر، نفر برگزیده اولین جشنواره باغ ایرانی در سال ۱۳۹۳ اشاره کرد.

نفر نخست هشتمین جشنواره دوربین نت در بخش سفر و ایرانگردی، راهیابی یک قطعه عکس به ششمین جشنواره عکاسی از سفره های افطار، راهیابی یک اثر به چهارمین جشنواره زنان و زندگی شهری، راهیابی دو قطعه عکس به نخستین جشنواره ملی خلیج فارس، نفر نخست نخستین جشنواره مهر محرم در سمنان، جزو دوازده عکاس منتخب مسابقه عکاسی از تئاتر اسکیس، نفر سوم هفتمین جشنواره دوربین نت در بخش اقتصادی، راهیابی چهار اثر به نخستین جشنواره شیراز، شایسته تقدیر سایت یزد پیکچرز، نفر دوم ششمین جشنواره دوربین نت در بخش سفر و ایرانگردی، راهیابی دو قطعه عکس به جشنواره دامپزشکی، شایسته تقدیر جشنواره عکس با موضوع محرم دماوند، شایسته تقدیر جشنواره عکس سلامت، برگزاری نمایشگاه گروهی با موضوع عاشورا در دماوند و راهیابی پنج قطعه عکس به جشنواره سیب دماوند در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ از دیگر سوابق درخشان محمدحسینی است.

*ظرفیت‌های عکاسی در دماوند

حمزه محمدحسینی معتقد است: زندگی در دماوند برای برای علاقه‌مندان به عکاسی به خصوص برای علاقه‌مندان به عکاسی طبیعت و حیات‌وحش این فرصت را به وجود می‌آورد که به راحتی بتوانند به شهر تهران برای استفاده از کلاس‌ها، ورکشاپ‌ها، گالری‌ها و امکانات مختلف پایتخت در زمینه عکاسی دسترسی داشته باشند

وی می‌گوید: علاقه‌مندان به عکاسی با توجه به طبیعت گوناگون و متعدد، جاذبه‌های گردشگردی و طبیعت‌گردی مختلف و زیبایی‌های خاص دماوند می‌توان در هر مکان و هر فصلی از این شهرستان تصاویر بی‌نظیری را به ثبت برسانند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات

آخرین مطالب

نمایش مطالب پربازدید